Monday, December 29, 2008

89

am vazut azi, pe pro tv emisiunea "romania, te iubesc"... era vorba vremea lui ceusescu si de conditiile in care se traia in lagar... vroiam sa va scriu despre asta maine, dar citind la Tudor ultimul post, am comentat acolo deja... va dau copy paste ca sa nu ma mai repet... si mai scriu la sfarsit cateva pareri :

am vazut azi o emisiune pe pro tv, despre lagarele comuniste, am vazut filmari cu copiii care locuiau acolo in conditii inumane, infernale, erau murdari, slabi, mancau de pe jos... unde erau si fecalele... groaznic, niste imagini dure, mult prea dure...
in 2 ani ( 87 - 89 ) au murit acolo 200 de suflete, majoritatea nu treceau de 3 ani, nu sufereau de o boala anume, pur si simplu erau lasati sa moara... ii tineau nespalati, le aduceau rar mancare, de atentie si dragoste nici nu mai era vorba ...cand asistentele nu mai puteau sa intre acolo de miros bagau furtunu cu apa rece pe ei...
din cauza oamenilor care nu i-au primit pe copiii in cimitirul de langa lagar, s-a facut altul, la cativa metri ... impresmuit cu marginile de fier de la pat ... in cimitir sunt doar cruci , fara nume...
daca nu venea revolutia toti mureau...
in 89, cu ajutorul unor fonduri, de la nemti ( parca ) un om bun, doctor i-a ajutat, a avut grija de ei... din momentul acela niciun copil nu a mai murit...
acum, dupa 19 ani, i-a atatat pe cativa dintre ei, unii au reusit sa iasa din centrele speciale si se descurca cum pot, insa toti au ramas cu sechele...
dupa, au aratat imagini din plasamentele unde sunt ceialalti tineri din 89... m-a impresionat mult cand toti au sarit sa il pupe pe doctorul care i-a salvat ... tinerii au probleme mari, ei nu au trecut peste momentele petrecute in lagar...
inca sunt uimita de ce am vazut... inteleg mai bine o filmare pe care am vazut-o la 19 ani de la revolutie... in intersectia de la universitate, mii, zeci de mii de oameni strigau "suntem liberi"

nu cred ca o sa uit prea curand imaginile acelea... mintea mea nu concepea atata rautate... cum poti sa ai suflet sa le face asa ceva unor copii?!?!?! cum sa ii lasi sa traiasca in asemenea conditii... ei mancau, dormeau si isi faceau nevoile in aceasi camera... iarna se frecau unii de altii ca sa nu le mai fie frig... stateau toti ingramaditi... cum e posibil sa ajunga strainii sa fie impresionati de drama acelor suflete si sa dea ei fonduri?
vinovat nu e numai ceusescu, care a fost o jigodie de om, daca mai aud vreun mos sau vreo baba ca era bine pe vremea lui, il iau la bataie, ci si oamenii care stiau de conditiile in care traiesc acei copii si nu faceau nimic, asistentele care pur si simplu isi bateau joc... a intrebat-o pe una care s-a atasat macar de un copil de acolo... raspunsul ei a fost... ( razand ) ca nu... poi cum, tu, tampito, te-ai dus sa ai grija de ei? daca nu iti plac copiii... e impsibil sa nu te atasezi de vreunu... normal, o sa zici ca erau murdari... dar cine trebuia sa aiba grija de ei?

mi-e sila...
ceusescu merita sa fie inchis intr-un astfel de loc... moartea e o pedeapsa prea usoara... la fel merita si cei care si-au batut joc de acele suflete... si de multe altele...

5 comments:

Prometeu said...

pfui..lagarele astea sunt teribile.Am gasit un site cu niste marturii,am ramas blocata.M-au marcat destul de mult,am studiat asta si la scoala,si e trist ca s-a intamplat asa.Acei oameni sunt eroi,eroii nostrii.

andreea said...

da... si pe mine m-au marcat mult imaginile vazute ...

chiar e dureros ca unii copii au trait asa ... in conditiile acelea mizere

Dili said...

Am vazut si eu vestitul filmulet, cred ca despre acela e vorba... Eu am trait 13 ani in comunism si am resimtit revolutia ca pe un soc enorm, sentimentele de atunci nu le voi uita.. Ai mare dreptate, doar batranii care au avut o tinerete inainte de '47 pot spune ca regreta ceva, dar nu-si dau seama ca nu pe Ceausescu ci varsta lor casre nuse mai intoarce.
Si eu ma gandesc cu placere la copilaria mea, insa doar fiindca eram copil, atat. In zilele noastre nu cred ca mai vad vreun pustan stand juma' de zi la coada la unt sau, mai rar, carne, sau vreo femeie cautanad disperata vata, ma scuzati.
Revolutia o fi fost ea comandata de rusi, dar multi romani au murit pentru noi. I-am vazut, am simtit moartea desi, rusine mie, am stat in casa privind trasoarele si ascultand gloantele si rafalele de mitraliera. Nu voi uita. Iar copilasii aceia... imaginile nu pot fi comentate.
Au fost niste bestii cu totii. Doamne-ajuta sa fie iertati cei ce l-au omorat pe Ceausescu.... chiar ca meriota chinuit.
Am mai avut eu aici http://dilimache.blogspot.com/2008/12/ma-enerveaza-ca-unii-il-regreta-pe.html o usoara rabufnire... dar cred ca-ntr-o zi voi scrie mult pe tema asta, doar-doar imi voi mai usura frustrarile...

andreea said...

da, batranii regreta, si unii tot mereu zic ca era mai bine pe vremea lui ceusescu... poi cum sa fie mai bine, ca stateai la cozi zile doar pt lapte si carne? ca aveam doar 2 ore de tv? ca a omorat atatia oameni? ca a chinuit zeci de copii...
lumea vorbeste prostii
bestia aia merita mult mai mult, sper sa inca mai plateste pt ce a facut...

am citit si articolul tau, interesant si totodata trist... cum am mai zis, libertatea e cel mai de pret dar ;)

o zi buna :)

Dana said...

Am vazut si eu reportajul. Cutremurator, intr-adevar...Aproape ireal.
Sa speram ca asa ceva n-o sa mai existe vreodata.
La multi ani si un an nou minunat!